امروز چهارشنبه ۲۳-۰۸-۱۴۰۳

بهداد بابایی. نوازنده،نواپرداز و ردیف دان موسیقی متولد29 بهمن 1352 نیشابور

بهداد بابایی. نوازنده،نواپرداز و ردیف دان موسیقی متولد29 بهمن 1352 نیشابور

  • کد مطلب 204
  • ۱۴۰۲-۱۱-۳۰

بهداد بابایی متولد ۲۹ بهمن ۱۳۵۲ در نیشابور می ‌باشد که از همان کودکی علاقه خود را به هنر موسیقی نشان داد و این گونه توانست دایی خود شادروان استاد پرویز مشکاتیان را به سرپرستی بخش موسیقی زندگی خود وادار کند. آشنایی عمیق با ردیف ها و شعر و ادبیات در لوای موسیقی آن هم در آن سن موهبت عظیمی برای او بود که به لطف قرابتش با مشکاتیان بزرگ در وی پا گرفت. وی از ۷ سالگی نواختن سه تار را نزد استاد مشکاتیان فرا گرفت و در این راه از رهنمون های محمد فیروزی و زیدالله طلوعی نیز بهره جست. ردیف های میرزا عبدالله و آقا حسینقلی را به طور کامل نزد داریوش پیرنیاکان آموخت. همچنین مدتی را نزد محمدرضا درویشی به یادگیری تئوری موسیقی و سلفژ پرداخت. از افتخارات او شاگردی در محضر استاد محمدرضا شجریان است که دو سال در کلاس های ایشان در باب جواب آواز آموزش دید. بهداد بابایی خیلی زود و در سن ۲۱ سالگی ره به گروه عارف پیدا کرد و در کنار بزرگان موسیقی اصیل ایرانی به عنوان تک نواز اجراهای پر شوری را در شهرها و کشورهای مختلف تجربه نمود.

 

  •  
  • بابایی هم اکنون یکی از زبده ترین نوازندگان سه تار می باشد و در زمینه جواب آواز شهرتش زبانزد است. خواننده های بزرگی همچون شهرام ناظری، عبدالحسین مختاباد، حسام الدین سراج، علیرضا افتخاری، مرحوم ایرج بسطامی و... از تک نوازهای او در جواب آواز شان بهره برده اند. همچنین در آلبوم خاطره انگیز و ماندگار "در خیال" محمدرضا شجریان به عنوان تک نواز همکاری کرده است. وی هم اکنون در کانون موسیقی عارف مشغول به فعالیت می باشد، همچنین در دانشگاه هنر نیز به تدریس می پردازد.
  • او "حس" و "تکنیک" را دو بال جدا ناپذیر موسیقی اصیل ایرانی می داند و معتقد است پرواز مرغ موسیقی منوط به وجود همزمان این دو بال می باشد. بابایی نیز همچون اساتید بزرگ خویش از نبوغ خود بهره برده و تکنیک ها و روش های بدیعی را در نوازندگی سه تار به وجود آورده است. وی در مورد ساز سه تار چنین می گوید: «سه تار سازی کاملا ایرانی که ریشه در سنت و فرهنگ موسیقیایی ایران دارد و رویکرد به این ساز هم نسبت به سازهای دیگر خیلی بیشتر است. البته در تاجیکستان هم سازی به این نام وجود دارد که از جهت فرم ظاهر کاملا با سه تار ایرانی متفاوت است. من در هیچ جای دنیا سازی با شکل و شمایل سه تار ایرانی ندیدم. موسیقی با آن همه ظرافت و زیبایی تاثیر مستقیم خود را بر روح و روان هر انسان دارای احساس و برخوردار از حس زیبایی شناسی می ‌گذارد. از آنجایی که سه تار سازی است که به عنوان ساز خلوت از آن یاد می شود، انیس و همراه لحظات خلوت من بوده و هست.
دیدگاه

0 دیدگاه